maanantai 8. elokuuta 2016

Uusia alkuja

Jokaiselle ihmiselle on annettu niin monta uutta alkua kuin päätämme käyttää.

Syksy on mulle aina ollut uudistumisen aikaa. Mä rakastan uusia alkuja. Rakastan tyhjiä vihkoja, leikattuja hiuksia, uusia tuttavuuksia, kukkien versoja, Uuden Vuoden päivää, aamuja. 

 Kun aloitin tämän blogin pari vuotta sitten olin siihen astisen elämäni tärkeimmässä taitekohdassa. Olin valmistunut ja päättänyt jättää työni yliopistolla ja väitöskirjahaaveet, koska tosiasiassa ne eivät koskaan olleet minun haaveitani. Olin päättänyt aloittaa alusta, tällä kertaa omilla ehdoilla ja luoda itselleni sellaisen elämän ja uran, josta olen aina haaveillut. Minulla oli selkeä ymmärrys siitä, että uuden uran rakentaminen hyvinvointialan yrittäjänä, muusikkona ja kirjoittajana tulee viemään aikaa ja vaatii minulta kärsivällisyyttä. Olin kuitenkin päättänyt aloittaa ja uusi alku maistui vapaudelta.

Sitten sain työtarjouksen. Tarjous oli liian hyvä, että siitä olisi voinut kieltäytyä. Otin työn vastaan ja omistauduin sille. Omistautumiseni kasvoi kasvamistaan, kunnes tajusin viime kevättalvena, että olin omistautunt niin paljon, että olin uhrannut lupaavasti orastaneet unelmani yrittäjyydestä ja muusikkoudesta matkan varrelle. Olin tarttunut työtarjoukseen sillä ajatuksella, että se loisi puitteet, joiden turvassa voisin toteuttaa luovia projektejani. Viimeisten kuukausien aikana olen joutunut huomaamaan, että olen käyttänyt luovan energiani lähinnä työhöni. 

Ongelma on, että minä pidän työstäni. Saan kuulla siinä ihmisten tarinoita elämästään ja saan ratkoa kiinnostavia ongelmia. Saan kirjoittaa ja kehittää visuaalisia taitojani. Minulla on ihanat työtoverit ja tulen taloudellisesti mukavasti toimeen. Saan matkustaa ja kohtaan jatkuvasti uusia haasteita, joista nautin. Pääsen esiintymään. Työn tekeminen on minulle tuttua, sen minä osaan. Se tuntuu turvalliselta. Muusikkous, kirjoittaminen ja yrittäjyys sen sijaan on vierasta ja pelottavaa.

Minä olen priorisoinut työn tekemisen luovien yritysteni edelle. Tietyn aikaa minun oli helppo perustella tämä valinta itselleni. Eipä ole enää. Mä olen turhautunut. Mulla on sellainen olo, että olen tuhlannut 28 vuotta elämästäni tekemällä liian turvallisia valintoja. Olen opiskellut ja tehnyt työtä. Ostanut kodin. En usko, että moni katsoisi elämääni ulkopuolelta ja toteaisi, että kylläpä tuo tyttö on heittänyt potentiaalinsa hukkaan. Tavallaan mä kuitenkin koen, että olen.  

Tänä kesänä mulla oli seitsemän - siis kokonaiset SEITSEMÄN viikkoa kesälomaa. Ennen näitä vapauden päiviäni hehkutin kaikille, että aion käyttää aikani kokopäiväisenä muusikkona olemiseen. Nyt sille vihdoin olisi aikaa. Vapauden päivät koittivat, mutta mä en alkanut kirjoittaa. Tai aloin, mutta vähän ja vaikeasti. Keksin remontoitavaa kotona, puuhasin puutarhassa ja näin ystäviä. Kävimme Kroatiassa lomalla ja luin kirjoja. Katsoin kolme tuotantokautta Gilmoren tyttöjä. Minä olin ansainnut lomaa. Ei aina voi olla luova ja ahkera. Kaipa mua pelotti. 

On vaikea aloittaa itselleen kaikkein tärkeimpiä asioita, jos pelkää liikaa. Mä pelkään, että en ole riittävän hyvä tekemään musiikkia ja kirjoittamaan. Mä pelkään, että istun pianon ääreen, enkä saa yhtä ainotta järkevää lausetta aikaiseksi. Mä pelkään, että me julkaistaan single, eikä kukaan halua kuunnella sitä. Mä pelkään, että mä olen heittänyt 28 vuotta hukkaan ja nyt on liian myöhäistä alkaa tekemään tätä täysillä.

Silti mä aion. Rohkeus on sitä, että menee ja tekee vaikka pelottaa. Mä en lopeta töitäni tai muuta Kreikan saaristoon kirjoittamaan rauhassa. En myy asuntoani ja heittäydy katumuusikoksi. Mutta mä alan tekemään musiikkia joka päivä. Mä alan kirjoittamaan joka päivä. Mä olen kyllästynyt olemaan pelkkä kuluttaja. Mä olen luova ja mä kirjoitan sen tässä nyt julkisesti tähän blogiini (vaikka en tiedä onko täällä ketään lukijoita), koska tiedän, että asian ääneen sanominen antaa potkua tekemiselle. Mä olen nyt paitsi itselleni myös teille velkaa sen, että toteutan luovuuttani. 

Nyt on hyvä hetki aloittaa. Aina on hyvä hetki uudelle alulle. Jokaiselle ihmiselle on annettu niin monta uutta alkua kuin päätämme käyttää.




4 kommenttia:

  1. Jesss, hyvä sinä! Kuulostaa oivalliselta. Mulle päivittäiseen kirjottamiseen loistava työkalu on ollut 750words.com, suosittelen! Ja kyllä vaan, sun kuuluu tehdä musaa. Kaikkea parasta tähän uuteen alkuun!

    VastaaPoista
  2. Seitsemän viikkoa ei ole kovin paljon aikaa. Itse olen hukannut vuosikymmenen.

    Ongelma omalla kohdallani on että kukaan ei tajua ideoitani paitsi minä itse. Hyvällä toteutuksella muutkin tajuaisivat, mutta hyvään toteutukseen pääseminen vaatii hirveästi harjoittelua.

    Myöskin omalla kohdallani olen huomannut että täydellisen tyhjä kalenteri ei ole hyvä juttu tekemisen edistymisen kannalta. Pitää olla tunne että aikaa on rajallisesti, ja niinhän sitä onkin, viimeistään kuolema pysäyttää hommat.

    T. J

    ps. en koskaan kommentoi mitään mihinkään blogiin, mutta tällä kertaa aihe kosketti vaikka tilanteeni onkin aivan eri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Epäröin aika paljon, että alkaako kirjoittaa taas vai ei, joten on kiva kuulla, että pohdintani resonoi sinussa. :) Mä kannustan sua täysillä tekemään sitä juttua, mitä tiedät haluavasi tehdä!

      Poista